thesmile

thesmile
מתכונים, טיפים והסברים לחיים רגועים, בריאים ושמחים יותר, כל טעם קצת.

ילד קשה, זה ילד שקשה לו

תקלו על בני משפחותיכם במזונות "מחייכים" והחיים יחייכו בחזרה אליכם.

יום רביעי, 28 באוקטובר 2015

מונוסודיום גלוטמט- שמות רבים, אותו נזק

 





על אף מאמצי תעשיית המזון לשכנע אותנו אחרת, רובנו כבר הבינו כמה רע רמות גבוהות של גלוטמאטים חופשיים (מונודיום גלוטמם, MSG, ושאר שמות הכיסוי שלו) יכולות להסב לנו, ומנסים להימנע מצריכת מונוסודיום גלוטמט , חומצה גלוטמית חופשית, או חומרים שיגבירו את ייצור אותו MSG בגופנו כל כך הרבה מעל רמתו הטבעית הנמוכה.

הבעיה? יצרני  המזון הבינו את הראש שלנו. ואצל יצרני המזון הלקוח תמיד צודק... כל עוד אפשר ללשמח אותו ללא פגיעה בשורת הרווח.
 
על הכסף הגדול שמרוויחה תעשיית המזון בזכות אותם משפרי טעם מלאכותיים היא לא תוותר בקלות. מה, חומר שיכול לגרום לנו להרגיש שמוצר ממוצע עד מגעיל הוא בעצם טעים, ולגרום למוח שלנו לרצות עוד למרות שהגוף שלנו כבר לא צריך אוכל שווה שיעסיקו קצת הפונקציית הקריאייטיב, לא.  והיצירתיות קיימת, הן בשמות, והן בחומרים לכאורה טבעיים שגורמים לגוף לייצר ולשחרר כמויות עצומות של חומצה גלוטאמית חופשית אל תאי המוח והמעיים שלנו.  מה עושה אותה חומצה? מגרה כמה סוגים של רצפטורים במוח. מגרה, ומגרה, ומגרה אותם עד שאותו רצפטור מתפוצץ. בדרך היא השפיע על התאבון שלנו, על רמת האגרסיביות ולחץ דם, על מערכת החיסון, על קצב פעימות הלב, על רמת הסוכר בדם, והרשימה ארוכה.  אשליה של טעים, נכון. אבל באיזה מחיר? הציבור מודע יותר ויותר, ויצרניות המזון נחושות לא לאבד את הפרה החולבת ההיא.
 

מקור- peaceonthefarm.com

                            הידעתם? מכניסים MSG לחיסונים שמוזרקים לגוף, הן כסוג של חומר משמר,

                             והן כדי לגרות את מערכת החיסון באופן מלאכותי.

 


לכן המציאו כל מיני שמות ופטנטים. בלי להיכנס למדע עמוק מדי (יבוא גם, בפוסט נפרד), רק צריך לדעת שלהימנע מצריכה מוגברת של MSG  ו"בני דודיו", ומהתקפי הזעם של הילד לאחר צריכתו, מקסיסת צפורניים כפייתית,  מדפיקות לב, ומשאר מיגרנות וחוליים אחרים, זה לא קל כמו פשוט לחפש את אותיות MSG על התווית הקטנה, מתחת לקפלים של סגירת האריזה, באותיות בגודל ביצת נמלה.
אבל  אני תמיד קונה אוכל בריאות.   זה בסדר, נכון?

מי שחושב ש MSG נמצא רק במזון סיני בדוכנים של הג'נק, ובכן... מוזמן לקרוא כאן. מצאתי את בני דודיו מלטודקסטרין, אספרטיים, עמילן מעובד, תמצית שמרים וכיו''ב גם במזנונות "בראיות", חטיפי גרנולה עם תמונות של שדות מוריקים, פודינג וניל אורגני, תבלין לפיצה, רוטב עגבניות מוכן, ואיפה לא. בהזדמנות אעלה שיחת ווייבר עם חברה שלי, שחיפשה בחנות טבע תחליף ל"מרק העוף" הידוע לשמצה.


 MSG  מסתתר מאחרי  כ -40 שמות  וחומרים שונים, כאשר חלק מהחומרים אלו מכילים MSG ממש, וחלק "רק" גורמים לגוף לייצר MSG- או חומצה גלוטמית אחרת- בקצב מוגבר.  כמה זה מסוכן? כמו ילד שרץ לכביש בלי לשים לב למכוניות כשעה לאחר פיצה מועשרת ב"מלח ים ותמצית אצות" , או כמו אותו דוד של חברה שלי שחש מיחושים בחזה ובקושי הצליח לעצור את האוטו בצד. מי ששמע על "RIBO RASH", אותו התקף אתמה של העור, המגרד עד אובדן דעת ומלווה בקשיי נשימה וכאבי ראש, כבר לא צריך הסברים על ה"למה", אלא רק על ה"איך" להימנע מכל הצורות של הדבר הזה.
 
מה זה עושה לנו?
 

ג'ון ארב. בספרו "ההרעלה האיטית של אמריקה", כותב כי מוסיפים מונוסודיום גלוטמט  למזון "בגלל השפעתו ההממכרת על גוף האדם". אפילו  שדולת יצרני המזון, אשר (מן הסתם) תומכת בקול רם בכך שאין כל רע ב MSG "היות ולא הוכיחו שזה רע", תוך כדי התעלמות ממאות אלפי דיווחים על תגובות קשות, באתר התעמולה שלה, מסבירה כי "הסיבה להוספת הMSG למזון היא לגרום לאנשים לאכול יותר" .
יצרני MSG עצמם מודים הם מנסים לגרום לנו להתמכר למזון התעשייתי, ואנחנו תוהים מדוע הדור הזה סובל מעודף משקל. 
"משפר טעם" זה נקשר לשורה של מצבים בריאותיים, כולל כבד שומני,  כבד רעיל, לחץ דם גבוה, פיברומיאלגיה, כאבי ראש, דפיקות לב, השמנה, תסמונות מטבוליות , ואף נזק מוחי במקרים החמורים.  הזרקת MSG לעכברים גרם לעיוורון,  תוקפנות מוגברת, משקל עודף, והתנהגות אובדנית של היזק עצמי: העכברים נשכו לעצמם את הזנב עד שכרתו


מה זה עושה לפיגורה. מקור:www.bestwaytoloseweight4u.com
אותו. אצל ילדים רבים זה דפיקות ראש בקיר או ברצפה, אצל מתבגרים מעטים זה מגיע לחיתוך ורידים, וכשהוא היה קטן א' אהובי היה מחטיף לעצמו סתירות כואבות (גם צבעי מאכל עושים לו את זה. דמיינו אחרי פיצה "עם התבלין הזה", גלידת "תות" וסודה כתומה) ומקלל את עצמו ואת הסביבה, לפעמים בועט בחפצים ובקירות בכל הכוח של רגליו הקטנות והיחפות, עד שהתמוטט בבכי. 
 
מחזה קורע לב, שהיה די שגור בביתנו, נעלם כלא היה כשלושה שבועות אחרי שהתחלנו לאכול "מחייך", ולא חזר אף פעם. לפעמים אני מצטערת שלא הסרטתי את זה, כי קשה לתאר סיטואציה כזו היום מול השובב המחייך והשקול. אבל... לא מצטערת מספיק בשביל לנסות להאכיל אותו שוב  את הדברים האלו.
 
טעינו כמה פעמים (עמילן מעובד בפודינג וניל אורגני, פרוביוטיקה עשירה מאוד בL.CASEI ש"מייצר" גלוטמאטים בגוף במשקה "בריאות" לילדים, לתת שעורה בדגדגים)...

בעצם, לא ידענו שטעינו, עד שמצאנו את עצמנו מתמודדים עם התנהגות מרדנית ומתריסה, התקפי בכי, שמחה לאידם של חברים ואחים, סיוטים ועוד.  בכל פעם קצת בילוש גילה את הטעות, ואחרי שהורדנו את המזון הבעייתי הכל חזר לשורה תוך כמה ימים או שבועות. את הדמעות, הדאגות ("הדיאטה כבר לא עובדת!!" ) וימי הכיף האבודים היינו יכולים למנוע, אם רק היינו יודעים יותר טוב. אז שאתם תדעו.
 
אגב, כבר כ10 שנים ישנה דרישה גוברת מצד ארגוני צרכנים בעולם, שהסימון התזונתי של מוצרי המזון יכלול כמות החומצה הגלוטמית החופשית, ליד הנתרן והסוכר. נחשו מי מתנגד, ולמה?

 
קצת קצת מדע, והשמות:


מתנגדי הסימון טוענים בין השאר, ובצדק חלקי, כי אין משמעות לכמות המוכלת במזון עצמו, כי הגוף יכול לייצר חומצה גלוטמית חופשית גם מפירוק של גלוטמאט "קשור" ( בצורה הטבעית שלו, שלא מזיקה), לפי החומרים האחרים שנמצאים בגוף.  הפלא הוא, שיצרניות המזון יודעות יפה מאוד לשלב את אותם חומרים עם הפרצוף התמים במוצרים הטבעיים שלהם, ולגרום להם לשחרר כמויות אלו ואחרות של חומצה גלוטמית חופשית בגוף בזמן אכילת המוצר שלהן.

בין שאר המאמצים של לובי המזון "להוכיח" כמה הMSG אינו מזיק, אורגן סקר גדול ומרשים, בהם המשתתפים "הוכיחו" ששתיית הסודה עם הMSG לא גורמת ליותר תופעות מהפלסבו (PLACEBO הוא חומר ניטראלי, שמשתמשים בו כדי לערוך סקרים אובייקטיביים).  באיזה פלסבו השתמשו? באספרטיים. אספרטיים, בצורו הכימית, לא שונה מהותית מהMSG, וגורם, אלא מה, בדיוק לאותן תופעות הלוואי.
 
 על פי חוקרים בתחום הכימיה והמזון, יש ל MSG ולאספרטיים אפקט סינרגיסטי. למה זה משנה?
(1) כי אספרטיים הוא תוסף מזון מפוקפק בפני עצמו.
(2) הגוף יכול ולמעשה משנה aspartate ( רכיב של האספרטיים) לגלוטמט על ידי תגובה כימית פשוטה ושכיחה. זו כנראה הסיבה ששולמו על ידי חוקרי תעשיית המזון משמשים אספרטיים באחד מהמחקרים שלהם בפלצבו.
(3) כמחצית מרכיבי האספרטיים (ה  aspartic acid) נלקט באותם רצפטורים במוח כמו... הגלוטמאטים!
(מקור: http://www.msgtruth.org/aspartam.htm)

חומצה גלוטמית "קשורה" הנמצאת בחלבון טהור אינה גורמת לתופעות לוואי. פירוק אותה חומצה יכול להיות פשוט כמו תוספת מלח ים ותמצית אצות, או אספרטיים וחומצת לימון.

 
MSG הוא פשוט התוספת של מולקולת נתרן (מלח) יחיד (מונו) לחומצה גלוטמית , שהיא חומצת אמינו, הנמצאת במזונות רבים, אבן בסיס לחלבונים שאנו צריכים.
חומצה גלוטמית בעודף צריכה "להישטף" מהגוף דרך הליכים רבים, ולא כולנו מסוגלים להתמודד עם אותה כמות של עודף לפני שהצרות מתחילות. ככל שיש יותר עודף במזון היומיומי שלנו, כך זה יכול לגרום לעצבים בגוף לפטח תגובות מוגזמות , או" רעילות עצבית".
בגלל שה MSG פועל כ"מעורר עצב", הצפת המערכת משנה איך בלוטות טעם "מרגישות" טעמו של מזון מסויים, ולכן כל כך הרבה אנשים מכורים היום לג'נק פוד, כי המוח מרגיש צורך נואש להגיע לאותה רמת-יתר של גירוי בלוטות הטעם (אותו מנגנות של התמכרויות אפלות אחרות).

לדעתי הMSG הוא ה"מלך" הבלתי מעורער של רשימת השר''ץ, בגלל השפעותיו על התנהגות ובריאות הילדים והמבוגרים.
 

מוצר שכותרתו "ללא MSG" עדיין עשוי להכיל MSG או חומצה גלוטמית חופשית כתוצאה מתהליך עיבוד חברות אינן נדרשת לפרט את זה.


שמות מוסתרים לMSG וחומצה גלוטמית חופשית:


 שמות של מרכיבים שתמיד מכילים או גורמים לייצור מוגבר של חומצה גלוטמית חופשית :

■ גלוטמית חומצה (E 620)
■ גלוטמט (E 620)
■ מונוסודיום גלוטמט E 621)
■ גלוטמט (E 622)monopotassium
■ סידן גלוטמט (E 623)
■ monoammonium גלוטמט (E 624)
■ מגנזיום גלוטמט (E 625)
■ נתרן גלוטמט
■ תמצית שמרים
■ *** הידרוליזה
■ חלבון** מעובד, או ** הידרוליזה
■ ** קזאינט (caseinate)- סידן, נתרן, וכו
■  שמרים, תמצית שמרים, טעם שמרים, שמרים מרוכזים...
■ חלבון ** ( חלבון סויה, תרכיז חלבון סויה,חלבון מי גבינה)
■ כל מה שמתחיל ב"6**"
■  כל מה שמכיל את השם RIBO , כגון RIBOFLAVONOID
■רוטב סויה
■ תמצית רוטב סויה
■ תמצית אצות ים
■ אספרטיים

 

שמות של חומרים שבדרך כלל מכילים או מייצרים חומצה גלוטמית חופשית

■ Carrageenan (E 407)
■ "טעמים טבעיים"
■ מלטודקסטרין
חומצת לימון ■
, ציטראט (E 330)
■ כל דבר-מפוסטר אולטרה ??
■ מאלט השעורה, לתת שעורה לתת כל דבר שהוא לא בירה
■ פקטין (E 440)
■ פרוטאז
■ כל דבר המכיל אנזימים ??
■ תמצית מאלט או לתת
■ כל דבר מותסס  
■פרוביוטיקה ממשפחת , LACTOBACILLUS במיוחד LACTOBACILLUS CASEI
■ "תבלינים" ללא פירוט. אני לא מתביישת ומצלצלת לשאול. מי שמתחמק מתשובה, כנראה יש לא מה להסתיר

 


המרכיבים הבאים חשודים במכילים או יצירת חומצה גלוטמית חופשית מעובד מספיק כדי לשמש כMSG-תגובה מעוררת באנשים רגישים  :

■ עמילן תירס
■ סירופ תירס
■ עמילן מזון מהונדס
■ שומן חמאת
■ דקסטרוז
■ סירופ אורז
■ אבקת חלב
■ חלב מופחת שומן
■ רוב המוצרים " דלי שומן"  או "ללא שומן"
■ כל מה שנקרא "מועשר"
■ כל " ויטמין מועשר"


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה