thesmile

thesmile
מתכונים, טיפים והסברים לחיים רגועים, בריאים ושמחים יותר, כל טעם קצת.

ילד קשה, זה ילד שקשה לו

תקלו על בני משפחותיכם במזונות "מחייכים" והחיים יחייכו בחזרה אליכם.

יום שלישי, 6 בדצמבר 2016

פוקוס על אמינים: ADD, כעס פתאומי, אסתמה של עור, צרבת, חוסר יכולת ריכוז ומיגרנה: האם ההיסטמין אשם?

כאב ראש ותוקפנות?

"אם כואב לך הראש תפסיק לאכול שוקולד, גבינות, פירות הדר, יין, כְּרוּב כָּבוּשׁ וחמין. אה, וקינמון." שמעתם את זה פעם?
התעצבנתם?

כי מה הקשר?  גם לקום על רגל ימין ולירוק שלוש פעמים לצד שמאל?

אז זהו, שיש היגיון מאוד גדול באמירה הזו, וברשימה הכאילו לא קשורה של המזונות הבעייתיים.  כל אלו -טבעיים, מלאים ובריאים ככל שיהיו- (כן, כולל חמין, וכולל שוקולד איכותי למי שלא רגיש), וכן מזונות פופולריים בריאים אחרים מסוגלים לגרום סימפטומים רבים אצל אנשים מסוימים.

הסימפטומים כוללים  דפיקות לב, מיגרנות, כעס והתנהגות תוקפנית, חרדה, ריפלוקס חומצה, גודש באף, עייפות, נפיחות בבטן או בפנים, ועוד. אצל ילדים הרגישות יכולה להתבטא ב

אם נתקלתם בתגובות מוזרות למזונות מסוימים שרוב תשקולנה בריא, ייתכן שאתם גם נכנסים לאנשים הרגישים לאמינים (כאן ההיסטמין). זוהי רגישות מעט ידועה אך לא נדירה בכלל, והגיע הזמן להעלות את המודעות אליה.  כי אולי במקום ריטלין מספיק להפסיק לתת לילד קלמנטינות?



מעולם לא שמעתם על סובלנות היסטמין? זו בדיוק הבעיה שהבלוג מנסה לפתור אותה. גם אנחנו הסתובבנו שנים בין רופאים (מעולים) שלא ידעו לחפש בכיוון של רגישויות מזון, פשוט כי לא לימדו אותם.  

ההכרה בתופעה עוד לא נפוצה מספיק.  אי סבילות למזון זה קשה לאבחן, יש לה פרופיל סימפטומים מגוון מאוד, ולעיתים קרובות הסובל - והרופא- מבולבלים בגלל מגוון רחב של בעיות מסביב. רופאים ותזונאים רבים אפילו לא שמעו על רגישות להיסטמין (מלבד אלרגיה, שזו אופרה אחרת), ולעתים קרובות מנסים כמיטב יכולתם לטפל בסימפטומים, אך מבלי להתייחס או לדעת לאבחן את גורם הבסיס. 


היסטמין : לא האלרגיה למזון הטיפוסית שלך!


קצת מדע- קודם צריך להבחין בין אלרגיה- שזו תופעה קשה שמערבת את המערכת החיסונית, ויכולה לגרום למוות, ולבין רגישות, שמתבטאת במגוון צרות אך מערבת מנגנונים אחרים בגוף.
VealDepressed elderly woman

הרגישות להיסטמין נגרמת בדרך כלל מפגם בהליך פירוק היסטמין בגוף, באחת משתי מערכות אנזימים: transferase N-מתיל היסטמין (HMT) וה- מונואמין diamine (DAO). (1) אי ספיקה במערכת אנזים DAO, נמצאת, הוצעה כגורם הסביר ביותר של סובלנות היסטמין. (2) ישנן וריאציות גנטיות בתפקוד אנזים בודד, אבל כאשר הפעילות של אחד האנזימים האלה אינה מספיקה,  נוצר עודף וכתוצאה מכך  ההיסטמין המיותר בדם עלול לגרום לתסמינים רבים הדומים לתגובה אלרגית.... או לסימפטומים שונים לחלוטין.  זה גם קשור לחוסר איזון בין החיידקים שמאכלסים לנו את המעיים (SIBO) ועוד כל מיני שלא המקום להרחיב כאן.

התנהגות ADD, היפקראקטיביות או חולמנות, קושי להתרכז,
ODD - oppositional defiant disorder ("בלתי נסבל" ו"מה שהוא צריך זה שתי סתירות ולחדר" הם ביטויים פחות פוליטיקלי קורקט לODD)
צרבת
גרד (גירוד במיוחד של העור, עיניים, אוזניים, אף), אסתמה של העור
רקמות נפuחות (אנגיואדמה) במיוחד  הפנים והפה ולפעמים הגרון, הידיים, הרגליים... הבטן
העייפות, בלבול, עצבנו
תת לחץ דם (ירידה בלחץ דם)
דופק מוגבר, "דפיקות לב"
תסמינים דמויי התקף חרדה או פאניקה, תסמינים של דיכאון, או לחילופין מניה ו"יותר מדי"
כאב בחזה
גודש באף, נזלת, אלרגיות עונתיות, "סינוסיטיס"
עיניים אדומות
סוגים מסוימים של כאבי ראש 
בעיות עיכול, במיוחד צרבת, נפיחות, "קלקול קיבה", ריפלוקס

כאן כמו בשאר גורמי הבעיות של "שיטת החיוכים", צריך לעבור סף מסויים לפני שהגוף מגיב (זאת אומרת ש"ממלאים את הסל" עד לסף הרגישות, ורק אז הבעיות מתחילות)  הבעיה היא כפולה:
1- לפעמים לוקח עד חמישה ימים אחרי שהסף מושג, ומי זוכר מה אכלת יותר או פחות בשבועיים שעברו לפני החמישה ימים האלו
2- יודעים מתי זה מתחיל (אחרי תקופה של ניקוי וניסיון לאכול אמינים מאוד ברור מתי הברדק מתחיל).  אבל לפעמים זה לוקח עד חודש לדעוך, בגלים.

אצלנו האמינים (שהסטמין אחד מהם) היו סוג המזון הראשון שניסיתי להחזיר.  למה?  מאוד פשוט- הילדים שלי יהודים בני יהודים, אלפיים שנה הם אוכלים חמין בשבת.  עם סימפטומים כמו שהיו להם ברור שלא היו שורדים לאורך הדורות, ולכן הם לא רגישים לאמינים.  

 הגיון ברזל, נכון?

אז לשבת הראשונה אחרי חודש הניקוי (שהיה מין חוויה הזויה כזו, מצד אחד בכיתי כל יום במטבח כי לא יכולתי לבשל מה שהייתי רגילה, ומצד שני פעם ראשונה שנים לא כאב הראש לאף אחד, לא היו התפרצויות זעם, הריבים נגמרו בכמה דקות ולא באלימות, העיגולים מתחת לעיניים נעלמו והמחברות נראו כמו מחברות ולא כמו סמרטוטים) בישלתי חמין.  אפיתי עוגת שוקולד. קניתי קלמנטינות.
איך נאמר בעדינות?  לא היה טוב. 
לא היה טוב כי תוך חצי שעה התחילו הסמממנים, ושבועיים אחרי זה עוד נלחמנו בAFTERSHOCKS.

גם מזה למדתי שני דברים חשובים:
1- הרגישות לאמינים לאו דווקא עוברת בירושה.  אני אישית סוברת(על סמך המון קריאה של מסקנות שמדעמים חכמים עמלו רבות לאשש אותן) שהמזון המעובד והשר''ץ  הם אלו הגורמים לבעיות במעיים (SIBO ובעיות באנזימים) שגורמים בתורם לחוסר סיבולת...
2- חשוב לבצע את הניסויים רק בתום תקופת הניקוי, וכשאין לכם תוכניות חשובות לימים הקרובים.  


רשימת הקניות של החודש הראשון מכילה מזונות שהם בטוחים מכל הבחינות, ומומלץ בחודש הראשון לאכול רק אותם.  אחר כך מתחילים את הניסויים, כל סוג מזון לחוד ומחכים שבוע לפחות בין ניסוי לניסוי.

אם אתם רק רוצים להפחית את האשמים העיקריים, להלן רשימה קצרה של כמה מזונות עשירים בהיסטמין.  רק קחו בחשבון שתמשיכו לסבול, אם תמשיכו לצרוך אפילו אחד מהמזונות הבעייתיים עבורכם...

נבט חיטה
תוספות - בנזואט, סולפיטים, ניטריטים, גלוטמט, צבעי מאכל
מונואמין Diamine (DAO) חוסמים:

מזונות עם רמת היסטמין גבוהה:

כל  סוגי האלכּוֹהֶל
מזונות מוחמצים או משומרים - 
גבינות קשות 
מוצרי בשר מעושן - נקניק, נקניקיות .
שעועית וקטניות - פולי סויה, בוטנים
אגוזים - אגוזי מלך, ברזיל..
שוקולד ומוצרים מבוססי קקאו אחרים
חוֹמֶץ
ארוחות מוכנות
חטיפים מלוחים, 
ממתקים עם חומרים משמר צבעי מאכל מלאכותיים 

רוב פירות ההדר- לימון - קיווי, לימון, ליים, אננס, שזיפים ...
אֱגוֹזִים
פָּאפַּאיָה
עגבניות

תה שחור, ירוק, מצ'ה
משקאות אנרגיה

שָׁנוּי בְּמַחֲלוֹקֶת:
יוגורט - תלוי בתרבות החיידקים המשמשים
חלבון ביצה  -  משחרר היסטמין רק אם נא

אַחֵר:
שמרים - למרות שזה אינו מכיל היסטמין ככזה, שמרים משמש כזרז לייצור היסטמין במהלך הייצור. אין שמרי המוצר הסופי.



אולי יעניין אתכם גם:





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה