thesmile

thesmile
מתכונים, טיפים והסברים לחיים רגועים, בריאים ושמחים יותר, כל טעם קצת.

ילד קשה, זה ילד שקשה לו

תקלו על בני משפחותיכם במזונות "מחייכים" והחיים יחייכו בחזרה אליכם.

יום רביעי, 28 באוקטובר 2015

על קצה המזלג- איך אנחנו מגיבים לאוכל שלנו (וממה יש להיזהר). חלק ראשון מתוך 3

המזון שאנו וההורים שלנו גדלנו עליו שונה מאוד מזה שאנו מזינים לילדינו (ולנו)  היום. קיים היום שימוש מאסיבי בתוספים במזון כדי שהוא ייראה יותר לעין המודרנית, ושטעמו יהיה אז יותר לחיך שלנו, שהתכהה מרוב "פיצוצי טעם" מלאכותיים. תוספים אלו מציפים את סל המכולת היומיומי שלנו,  ולרוב האנשים אין  מושג מה הם למעשה צורכים, או איך זה משפיע עליהם.
למרבה המזל בעלי ואני נתקלנו בעבודה של סו דנגייט ובית חולים הRPAH (פרטים בהמשך) ועוד אנשים טובים ורבים כאשר היה נדמה שהבעיות של ילדינו ייפתרו רק דרך תרופות או טיפולים למקרים "חמורים".
לבת של חברתי הייתה כאילו "משאלת מוות קמיקזית" כל פעם שהיא אכלה יוגורט או מזונות עם צבע המאכל הטבעי אנאטו 160b (וזה המון "מזונות בריאות")!
אחרי פיצה ו"קולה כתומה" התפרקה מסיבת יום ההולדת של חבר, כששני ילדים "התחרפנו כשיכורים" ורצו מכל עבר תוך צעקות מוזרות ודחיפות.
בכל יום שהייתי "נחמדה" עם הילדים ונתתי להם "מנה בכוס" (לא משנה של מי) לארוחת הצהריים בבית הסר, שיעורי הבית היו נגמרים בצרחות ועונשים... ויש עוד הרבה סיפורים, החל בכאבי ראש ופרקים משתקים בילדה בת 10, ועד לקטן בן 3 שתקע עפרון מחודד שלחי של חברו (והחבר היה במקרה בני...). למזל כולנו הוא פספס את העין, אליה כיוון.

לילדיי היו "קטעים" שלא ייחסתי להם חשיבות מרובה, כמו חריקת שיניים תוך כדי שינה או "אכילת" שרוולים, וגם בעיות יותר חמורות.  ברגע שהתחלנו לקרוא על רגישויות המזון ועשינו את החיבורים, החלטנו שאנחנו חייבים לעשות משהו בקשר לזה. באתר פיילסייף סופרו מאות סיפורים, שחלקים מהם כאילו נלקחו מהיומיום המוזר שלנו, ובאחרים זיהיתי ילדים של חבריי... הלכנו על זה.
 
"שיטת החיוכים" מתחילה בחודש די קשה נפשית, של הימנעות מצבעים מלאכותיים, משפרי טעם, חומרים משמרים כולל נוגדי חמצון סינטטיים, (מה שנקרא אצלנו "חומרי השר''ץ" שהייתי שמחה להוציא מחוץ לחוק), אבל גם ממזונות טבעיים אשר מכילים חומרים טבעיים שקוראים להם "סליצילטים, גלוטאמטים ואמינים". נשמע מפחיד ומרתיע כאשר שומעים את זה ככה לראשונה, אבל מניסיון זה לא.  לפחות, זה הרבה פחות מפחיד מריטלין, תיוג הילד כ"בעייתי", או שיחה שבועית עם המחנכת על התנהגות פרועה וחוסר ריכוז.

רק צריך לקחת נשימה עמוקה ולקחת את זה צעד אחר צעד, לנשום עמוק ולחשוב על בית שלו, ילד שמחייך באמת ורץ לחבק אותך ואפילו להתקלח כשאתה מבקש (!) , על הצלחה בבית הספר ורוגע בבית כמו שכבר לא חשבת שתקבל!

רובנו סובלים ממכאובים ומיחושים שונים. אנו מושכים בכתפיים ומקבלים אותם כ"חלק מהחיים" , אך חלקם מפריעים לנו בפעילויות שלנו... לפעמים אנו הופכים לרגזנים וכעסנים, לפעמים נמנעים מהנאות חיים רבות כגון ספורט או מוזיקה, או סתם משחק נחמד כי "תמיד זה נגמר בריב". לפעמים אנחנו הופכים נכים, פיזית ורגשית.
מסתבר, שחלק גדול מבעיות אלו הינן למעשה סימפטומים של רגישויות לסוגי מזון שונים. המזונות שגורמים לרוב הבעיות הם חומרי ה"שר''ץ" - חומרים משמרים, חומרים מריירים (חומרי טעם וריח הגורמים לתגובות שונות כולל הוזלת ריר בלתי רצונית), וצבעי מאכל מלאכותיים (פלוס אותו אנאטו 160 b.)
http://low-carb-scams.com/tag/frankenfood/

היום  בין 900 ל1000 חומרים כימיים  "נוספים" מותרים בתעשיית המזון, הרשימה שונה קצת לפי מדינות.

למה? כי לא בכל מקום ארגוני הצרכנים פעילים באותה מידה, וכן בכל מקום יצרני המזון מפעילים לחצים אדירים על רשויות המזון. זה הזמן לשאול את עצמנו אם אנחנו רוצים את זה,  להקפיד לקנות בסופר רק חומרים ללא שר''ץ (ראו רשימה בהמשך) ולעשות לייק לדף הפייסבוק שאולי יצליח להביא לשינוי בכמה מהמוצרים שאנו קונים לילדים. 

אם, בחלומותינו הורודים, משרד הבריאות אוסר על רשימת השר''ץ כולה, ( אותם החומרים שכבר הוכחו שוב ושוב כמזיקים לחלק גדון מהאוכלוסיה), יישארו עוד איזה 850  סוגים של חומרים, שמקורם בנפט או בשאריות חיות,  שהם הצעצועים של תעשיית המזן, כדי להפוך את האוכל שלנו ל"פרנקנפוד" (מזון פרנקנשטיין, על שם המפלצת המורכבת מכל מיני פגרים). איזון ראוי, הייתי אומרת.

 נכון, חומרים משמרים הצילו חיים של הרבה אנשים, והם מהווים קדמה, אבל גם אסבסט היה קדמה, עד שגילו שהוא גורם לסרטן. פשוט צריך למצוא חומרים משמרים אחרים, שלא ישגעו את הילדים שלנו (רשימת סיפורים על תפעות לוואי מחומרים משמרים, באנגלית:מספרי 200-203, מספרי 220-228, משמרים שבלחם . מקווה להספיק לתרגם כמה בקרוב, או לפרסם את הספורים שלכם.) . אנחנו יוצאים לקניות מצויידים ברשימה המלאה של השר''ץ ושל שמות הכיסוי של הMSG- ואנו בודקים כל דבר. הנטייה הכללית בעולם הבריאות היא להימעה כמה שיותר מאוכל מעובד, וזו גם ההמלצה שלנו. אבל לא באותה דחיפות כמו מהשר''ץ.
כאמור מתוך מאות או אלפי חומרי ה"E"- התוספים הכימיים (חלקם ממקור טבעי, אך לאו דווקא בריא), כ50 אובחנו כמזיקים במיוחד:
הרשימה , וכמעט כל החוכמה כולה של אתר זה, נלקחו מאתר www.fedup.com.au, התנ''ך שלי לאורך השנה הראשונה של יישום השיטה הזה, ומקור המידע המומלץ והעשיר לרוב תופעות רגישויות המזון. האתר והשיטה שהוא מציג- שיטת FAILSAFE- מבוססים על מחקר ומרכז טיפול פורצי דרך של בית חולים אוסטרלי - ROYAL PRINCE ALFRED HOSPITAL- , אבל עם הזמן בני הזוג היקרים שמתחזקים אותו, אחוזי תחושת שליחות, העלו את עצמם לרמה של אוטוריטה בינלאומית בנושא רגישויות מזון, והם נמצאים בחזית המאבק נגד הכנסת כל מיני רעלים למזון ולתרופות שכולנו צורכים.
עם הזמן נוספו המון מקורות ידע אחרים, ואפשר להגיד שהבלוג הזה משקף מחקר משמעותי ויסודי מאוד, הן ברמה העייונית - מאות ואלפי מאמרים, ספרים, אתרים וכל מקור ידע אפשרי - והן ברמה היישומית (כמעט כתבתי "לצערי"). הגענו לאתר www.fedup.com.au בעקבות צרות משונות עם כמה מילדינו שלנו, נשמנו עמוק... והנה לנו משפחה שלמה של שפני ניסיון. גם כאן, עם הזמן נוספו ילדים של חברים שראו כי טוב (ז''א, ההורים ראו), ואז חלק מהוריהם.  מפאת הפרטיות של כל אחד ואחת, לא אזהה את האנשים  ותצטרכו להאמין לי. כאמור אני לא מוכרת כלום, ואין לי כל עניין פרקטי באתר הזה, ולכן אין כל סיבה לא להאמין לי.

בעצם, כן יש לי אינטרס מובהק, אבל הוא גם שלכם: אם מספיק הורים וצרכנים יפנו ליצרני המזון בבקשה "לנקות" את רשימת הרכיבים (על אמת, לא לשחק עם השמות של התוספים הכימיים), אז אולי אוכל לחזור לקנות לילדיי מזון מוכן מהסופר. אני עובדת על רשימה של "מה אפשר לקנות בסופר" ומקווה לפרסמה בקרוב.
הורדת חומרים אלו מהתפריט שלנו לרוב תגרום לשיפור באיכות החיים, שיפור במצב הרוח וירידה בתופעות של רגזנות ואי שקט, ותעלים תופעות "לא קשורות" כגון אכילת שרוולים וכסיסת ציפורניים, בעיות שינה, "זעקות מלחמה" - בעיקר אצל ילדים, הרטבת לילה, כאבי ראש והתקפי אסטמה.  גם נפיחויות ומעי רגיז, טיקים, כאבי פרקים וארטריטיס, ותופעות ADHD ובני דודיה יפחתו או ייעלמו לחלוטין.
מעבר לחומרים אלו, ילדים מסויימים רגישים גם לאלמנטים טבעיים ובריאים ביותר, שנמצאים במזונות בריאים ומומלצים.
למה הדבר דומה? לנזלת אלרגית, לרגישות לחלב, לסויה או לקיווי. ההבדל התהומי בין אלרגיה ורגישות (בקרוב) פחות חשוב כאן, אך די לומר שמזון בריא ומומלץ לרוב האוכלוסיה יכול להסב נזק חמור למויישה או לשרה, (וגם לסביבתו כאשר מויישה החמוד הופך פתאום נהג פזיז, או ילד שלא משתלט על פרצי האלימות שלו מתפרע על סביבתו ומרביץ לכל עבר... או כאשר שרה נתקפת דכאון עמוק).

רגישויות אלו נעשות נפוצות מאוד בעשורים האחרונים, כמו גם הרגישות לגלוטן שהולכת והורסת כל חלקה טובה בממלכת הסנדוויצים שלנו. יש לי את הסברה שלי ממה הדבר נגרם ולמה אנחנו פתאום מגיבים למזונות שעליהם סבינו וסבתותינו שגשגו, אך גם זה יצטרך לחכות.

בגדול, שלושה סוגים של מרכיבים מלאכותיים , ושלושה סוגים של כימיקאלים במזונות  הטבעיים יכולים לגרום לתגובות, מהפרעת התנהגות ועד לנטיה התאבדותית, דרך צליעה, כאבי גו ופרקים, מיגרנות, תסמונת ההדנגדות... ושאר רשימת הסימפטומים כולה. המלאכותיים הם משמרים, מריירים (חומרי טעם וריח) וצבעי מאכל - השר''ץ. לגבי ה"טבעיים", מדובר בסאליצילאטים, אמינים וגלוטמטים טבעיים, ועליהם עוד ידובר בהרחבה. אבל עיקר זעמו של הבלוג הזה מכוון לאותם חומרי השר''ץ, אשר לדעתי (הלא מוסמכת) גורמים, יחד עם זיהום האוויר וכל הזבל הכימי שאנו נושמים כל היום (גם מרכך הכביסה הנעים הזה), לרגישות גם לחומרים טבעיים.

חומרי ה"שר"ץ": - להדבקה על המקרר

משמרים, מריירים (חומרי טעם וריח), וצבעים במזון ובתמרוקים  

חומרים משמרים:

* Sorbates סורבייטס 200-203 (במרגרינה, מטבלים, עוגות, פירות מוצרים)

* Benzoates בנזואייטס 210-213  (במיצים, משקאות קלים, חריפות וליקרים, סירופים, תרופות)

* sulphites    סולפיטים  220-228 (ב פירות יבשים, פירות, נקניקים, ועוד רבים אחרים)

* 280-283 פרופיונייטס propionate כולל מי גבינה/דקסטרוז בתרבית (לחם, שמרים, מוצרי מאפה)

* 249-252ניטראטים וניטריטים חנקות, חנקניות (בבשרים מעובדים)  וכן נוגדי חמצון (בשמנים צמחיים, מזונות מטוגנים, חטיפים, עוגיות ועוד)

* allates  לייטס 310-312

* 319-320 TBHQ, בהא, BHT (306-309 הם חלופות בטוחה)  

בנוסף תוקופרול, פראבן וכו ... לא מומלצים. כמו כן להישמר משמן רוזמרין כאנטיאוקסידנט. זה אמנם חומר טבעי, אך רבים רגישים אליו בשל תכולת הסאליצילאטים הגבוהה שלו. לנסות ולעקוב (ואם הילד מגיב, להישמר גם משמפו רוזמרין)

משפרי טעם:

* 621 מונוסודיום גלוטמט, MSG , חלבון ... מעובד, עמילן... מעובד (כל דבר "מעובד" למעשה) מלטודקסטרין, תמצית שמרים, שמרים אם לא בלחם, "מלח ים" בנוסף לכל אחד מהמרכיבים האחרים או לתבלינים... .

* בגלל המודעות ההולכת וגדלה של צרכנים יש היום כ40 "שמות כיסוי" למונוסודיום גלוטמט, ולגלוטמאטים חופשיים במזון בצורות שונות. מי שמעוניין: http://lifespa.com/sneaky-names-for-msg-check-your-labels/

* 627, 631, 635 ניתרן inosinate, ניתרן guanylate, ribonucleotides , האחראים לתפועת ה RIBO RASH וסינדרום המסעדה הסינית

צבעים מלאכותיים:

(בממתקים, משקאות, מנות מבושלות, דגנים, מזונות מעובדים)  אפילו בבצק לקרואסן של פילסבורי , וגם בשמפו, במשחת השיניים ובסבון !

* צהוב טרטרזין 102 רבים, צהוב quinoline 104, 110, 122, י 123,

* אדום צבע מאכל פונסו 124, 127 erythrosine, 129 אדום נופר, לפי 132, 133 כחול מבריק, S ירוק 142, 143 FCF ירוק, שחור מבריק 151, 155 חום שוקולד,  צבע טבעי 160b annatto (יוגורט, icecreams, פופקורן ועוד, 160a הוא חלופה בטוחה).


(לכו כאן לרשימה להדפסה למקרר ולארנק. לקחת אתכם לסופר)

מקווה להרחיב בקרוב על הסימפטומים, המוזרים לפעמים. איך אפשר לשייך גמגום, תוקפנות וסירום לעשות שיעורי בית, ואסטמה של העור לאותו שורש? מסתבר שלפעמים הכל קשור רק לאכילה לא נכונה...

אולי יעניין אותך גם:
למה הילד לפעמים מתנהג כאילו הוא שונא אותי (ואת עצמו?)

כמה סרטים וחשבון פשוט: כן אפשר לשפר?

הצגה כללית של השיטה, ודף הפייסבוק החדש של שיטת החיוכים

דף מידע: אמינים.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה